Filmreview – Groenten uit balen

Eventjes een kort applausje want vandaag een primeur op ‘jlovesbeauty’. Na lang twijfelen heb ik namelijk besloten om mijn allereerste filmreview te schrijven. Dus zet jullie allemaal makkelijk in je stoel en neem die bak popcorn erbij want ik neem jullie mee naar mijn ‘Groenten uit Balen filmervaring’..

Voordat ik jullie meer over de film vertel eerst een kleine intro. 4 keer in het jaar ga ik samen met mijn mama en zussen naar ‘ladies at the movies’ in de cinema van Roeselare. Dit is een soort evenement waar enkel vrouwen toegelaten zijn en er een film in première getoond wordt. Tuurlijk zijn er ook cadeautjes te winnen en krijgt iedereen een leuke goodiebag mee naar huis.

Wij hadden onze tickets al heel vroeg gekocht en wisten pas later welke film getoond ging worden. Ik moet zeggen dat ik geen Vlaamse film fan ben. Loft en Zot van A konden er nog mee door, maar om nu vrijwillig in de cinema naar een Vlaamse film gaan kijken? Neen dank je. Toen ik vernam dat de film Groenten uit Balen gespeeld werd was mijn zin in de ‘Ladies night’ snel over en wou ik me liever vrijwillig aanmelden om samen met mijn vriend een avond naar het voetbal te kijken.

Uiteindelijk viel de avond veel beter mee dan verwacht, ik won zomaar eventjes een gratis filmticket en in mijn goodiebag zat een lipstick van ‘Ben & Jerry’, iets waar ik al de hele avond op aan het hopen was. Hé ik ben nu eenmaal beauty verslaafd..

Maar genoeg randinformatie, de grootste vraag: ‘hoe viel de film mee’ ga ik nu beantwoorden.

Eerst even kort de beschrijving van de film:

Germaine is 18 jaar in 1971. Ze woont in een arbeiderswijk in de Kempen en droomt van een beter leven. Dan breekt een wilde staking uit op de fabriek van haar vader die 9 weken zal duren en het leven van alle betrokkenen drastisch zal veranderen.

Ik moet zeggen dat ik heel erg gecharmeerd werd door ‘Groenten uit Balen’. Het is niet zo dat het mijn favoriete film wordt maar ik heb goed gelachen bij het verhaal en mijn vooroordelen over de Vlaamse film ben ik tijdens het kijken vergeten. Dit kwam vooral omdat er veel swing in het verhaal zat en dat het verhaal heel sterkwerd neergezet door acteurs zoals ‘Stany Crets, Clara Cleymans, Lucas Van Den Eynde, Evelien Bosmans,…‘.

‘Groenten uit Balen’ is een film waar ik niet snel uit mezelf naar toe zou gaan maar die me toch betoverd heeft met zijn retro-charmes. Als je houdt van films met een goed verhaal, nostalgisch bent naar de goede tijd of gewoon een leuke film wilt zien dan is deze echt iets voor jou. En ben je net als mij niet echt voor dit soort films, geef hem een kans en wie kom je net als ik de zaal buiten met een grote glimlach op je snoet..
1 minpunt waar ik me wel heel erg aan stoorde, waarom geen ondertiteling?

‘Groenten uit Balen’ speelt sinds 14 december in de Vlaamse filmzalen en is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Walter van den Broeck.

Een gedachte over “Filmreview – Groenten uit balen