How to start blogging – deel 2

Een tijdje geleden schreef ik het eerste deel van ‘how to start blogging’. Daarin vertelde ik hoe ik begon te bloggen. Vandaag komt deel 2 aan de beurt, een soort kijkje achter de schermen van mijn blog. Verwacht geen professioneel gedoe want bloggen is voor mij een hobby waarin ik mijn creativiteit in kwijt kan en waar ik door jullie leuke reacties heel wat voldoening uit haal. Ik kan mij voorstellen dat het voor beginnende bloggers of personen die nog geen blog hebben maar wel twijfelen om er 1 te starten moeilijk is om te bedenken wat bloggen allemaal inhoudt. Daarom dus dit artikel. Binnenkort volgt dan ook nog een derde deel, waarin ik tips meegeef voor beginnende bloggers.

Technische snufjes..

Ik ben absoluut geen technisch persoon. Wanneer ik internet heb, kan typen en itunes staan heb ben ik al een tevreden meisje. Maar om te bloggen zijn enkele technische apparaten noodzakelijk, denk maar aan een laptop, camera, programma om foto’s te bewerken,.. Ik laat je snel even zien met welke apparatuur ik werk.

Allereerst mijn laptop, het is een packard bell die ik 4 jaar geleden kocht met mijn eerste loon. Hij werkt voor zijn oude leeftijd nog steeds naar behoren maar ik begin toch te merken dat ik nood heb aan een nieuwe laptop. In september hoop ik om een apple macbook te kopen dus het wordt nog even op mijn tanden bijten. Op mijn laptop schrijf ik mijn artikels, bewerk ik foto’s en lees ik andere beautyblogs. Op bovenstaande foto zie je ook nog een vaste pc. Ik vind het fijn werken met 2 schermen samen. Maar meestal werk ik gewoon in mijn slaapkamer liggend op mijn bed met mijn laptop op mijn schoot.

Mijn camera is een sony cyberShot DSC-W210. Geen spiegelreflex camera of andere dure professionele camera. Maar ik moet zeggen dat ik heel blij ben met mijn camera. Hij heeft 12,1 megapixels wat meestal redelijk scherpe foto’s geeft. Ik ga niet zeggen dat ik nooit investeer in een duurdere professionelere camera maar voorlopig ben ik nog heel tevreden met mijn sony camera.

Hoe maak ik mijn foto’s?

Het leukste aan bloggen vind ik het maken en bewerken van de foto’s. Een proces die heel wat tijd in beslag neemt maar die o zo plezant is. 

Wanneer ik producten fotografeer voor een artikel neem ik deze altijd met een witte achtergrond. Hier doet mijn ikea make-up kast perfect dients voor. Natuurlijk haal ik alle parfums,.. weg wanneer ik mijn foto’s neem. Dit is een ideale plaats omdat mijn venster net naast dit kastje staat, hierdoor valt het natuurlijk licht perfect binnen. Wanneer het mooi weer is buiten vind ik het ook leuk om producten buiten te fotogroferen. Drukke achtergronden probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

Als de foto’s genomen zijn is het tijd om ze te bewerken, dit proces begint steeds in Microsoft office 2010. Hier snijdt ik de foto tot zijn gewenst formaat en indien nodig pas ik de kleuren wat aan zodat het product eruit ziet zoals in werkelijkheid. 

Daarna gaan de foto’s naar ‘Adobe photoshop elements 6‘. Dit programma stond standaard op mijn laptop en is perfect om tekst op de foto te plaatsen. Een ander programma die ik met veel plezier gebruik is picnik, een gratis programma waarmee je foto’s kunt bewerken. Indien ik productfoto’s of persoonlijke foto’s maak vind ik het fijn om mijn blognaam op de foto te zetten, dit om te vermijden dat anderen met mijn werk gaan lopen en ook om te vermijden dat mijn hoofd ergens op een site beland die ik liever niet wil.

De eerste foto bij een artikel krijgt bij mij meestal iets extra’s. Hiervoor gebruik ik pixlr-o-matic. Een leuk gratis programma waarmee je je foto’s in een handomdraai dat leuke effect geeft. Ook vindt ik het fijn om met lettertypes te spelen, hiervoor gebruik ik dafont.

Het schrijven van mijn artikels..

De foto’s zijn genomen en bewerkt, dus het wordt tijd om er een artikel bij te schrijven. Meestal schrijf ik mijn artikels op voorhand, op dat moment heb ik nog geen flauw idee wanneer ik ze online zet. Maar ik heb het voorbije jaar gemerkt dat het niet werkt wanneer je niet plant. Zo verscheen er niet elke dag een artikel, iets wat ik heel erg jammer vond. Dit is dan ook mijn werkpunt voor 2012! Deze week ben ik dan ook met een nieuw systeem gestart die ik nog uitgebreid in een komend artikel zal bespreken. Nu even een kleine preview.

Sinds kort werk ik met een notitieboekje dat volgeplakt is met post-its. Elke week heeft 1 blaadje waarin alle artikels gepland staan. Ideeën of dingen waar ik nog moet aan denken komen in een ander kleurtje op de pagina. Voor mij werkt het alvast prettig. Ik weet exact hoeveel artikels ik nog moet schrijven en ik kan ze mooi inplannen in mijn vrije tijd. We doen ons best om in 2012 geen enkele blogvrije dag in te lassen maar zoals ik al zei, bloggen is voor mij een pure hobby waarbij ik ook nog eens rekening moet houden met mijn vriendje die wat aandacht verdient, mijn familie en vrienden, school, vakantiejob, andere hobbies,.. 

Ziezo dit is weer een veel te lang artikel geworden, ik vond het alvast plezant om jullie eens een kijkje achter de schermen te geven.

veel liefs
Jody 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 gedachtes over “How to start blogging – deel 2

  1. Superleuk om te lezen :)..
    Ik ben zelf deze week begonnen met bloggen,
    dacht er al een hele tijd over maar ‘durfde’ niet zo goed.
    Nu ben ik allemaal nog aan het kijken hoe het precies zit met wordpress etc. maar ben heel blij dat ik het heb gedaan! Yeah een eigen blog haha.
    Ik ben de jouwe gaan volgen op Bloglovin’.

    Liefs Chantall

  2. Pingback: How to start blogging – deel 3: mijn 10 tips voor beginnende bloggers « jlovesbeauty

Geef een reactie

