How to start blogging – deel 3: mijn 10 tips voor beginnende bloggers

Ik vertelde jullie al over hoe ik begon te bloggen (klik) en vorige week toonde ik jullie hoe het er achter de schermen van mijn blogje aan toe ging (klik). Ik wil vandaag de ‘how to start blogging’ reeks afsluiten door 10 tips te geven. Handig voor personen die net beginnen te bloggen. Anderen die ondertussen ook al een tijdje bloggen mogen zeker ook hun tips achterlaten in een reactie.

Tip 1: Post regelmatig

Persoonlijk vind ik dit 1 van de moeilijkste dingen van het bloggen. Een goede regelmaat vinden in het posten van je berichten. Schrijf je elke dag een artikel of post je maar enkele keren per week. De keuze is helemaal aan jou, let er wel op dat je je blog onderhoudt. Als je maar een keer om de zoveel maand een artikel post is de kans groot dat je minder bezoekers zult hebben dan iemand die wekelijks of dagelijks blogt. Waarom vind ik dit moeilijk? Ik heb soms de gedachte dat ik moet bloggen en elke dag een artikel moet klaarhebben. Ook wanneer ik even een dipje heb of wanneer er iets onverwacht gebeurt, dit levert mij heel wat stress op. Ik heb echt moeten leren dat het oké is om soms even een dagje vrijaf te nemen.


Tip 2: Varieer in je artikels
Als je een beautyblog hebt is het leuk om te varieren in je artikels. Elke dag een review over dezelfde nagellakjes kan op de duur gaan vervelen. Dus leef je uit in het verzinnen van onderwerpen. Ook kun je geschreven artikels af wisselen met filmpjes. Wie weet wordt jij wel de volgende beautyguru op youtube?

Tip 3: Maak duidelijke foto’s
Als ik een nieuwe blog bezoek kijk ik onmiddellijk naar de foto’s. Het kan misschien raar klinken maar een blog waarvan de foto’s onduidelijk of wazig zijn sla ik meestal over. Je hoeft nu niet meteen naar de winkel te lopen achter een professionele camera, op internet zijn genoeg gratis programma’s te vinden om je foto’s te bewerken. Even bijsnijden en de foto wat verscherpen kan al wonderen doen.

Tip 4: Gebruik een duidelijke achtergrond voor je foto’s
Bij het nemen van productfoto’s vind ik het fijn om met een duidelijke achtergrond te werken. Je foto mag nog zo mooi zijn als je het product fotografeert op een drukke, rommelige achtergrond komt dit niet echt duidelijk over. Ideaal als achtergrond is een (witte) schoendoos of een mooie sjaal, beddengoed,..

 
Tip 5:  Schrijf correct Nederlands
Ik ben ook niet het grootste spellingswonder van de Nederlandse taal en op mijn blog zijn vast en zeker fouten te vinden. Toch doe ik mijn best om correct te schrijven, belangrijk is om je artikel even na te lezen voordat je het online plaatst. Domme typfouten zijn snel gemaakt.

Tip 6: Maak reclame
Mijn manier om reclame voor mijn blog te maken is reacties achterlaten op andere blogs. Tuurlijk moet het artikel waar ik iets schrijf me interesseren. Wanneer je je reactie plaatst kun je je blogadres steeds in het daarvoor voorziene vakje achterlaten. Vooral op grotere blogs kun je daardoor nieuwe blogs ontdekken. Spammen (je blogadres expliciet vermelden in je reactie) doe je beter niet. Veel bloggers vinden dit vervelend en je reactie zou wel eens verwijderd kunnen worden. Zowiezo bezoek ik elke blog die een reactie achterlaat op mijn blog.

Tip 7: Don’t be a copycat
Vooral bij nieuwe collecties of limited editions heb ik het gevoel dat iedereen over hetzelfde schrijft. Leuk om enkele reviews te lezen maar na 5 keer hetzelfde product gereviewd te zien geef ik het op en kijk ik enkel naar de prentjes. Jammer want de persoon die de tekst schrijft heeft daar heel wat tijd in gestoken. Dit is ook de reden waarom ik gestopt ben met het schrijven over limited editions. Ja, ze zijn mooi en goedkoop maar ik weet niet of mijn zoveelste review iets nieuws kan bijdragen.

 
Tip 8: Wees creatief
Niet alleen in het schrijven van artikels kun je creatief zijn. Denk maar aan je lay-out, foto’s, filmpjes… Je hoeft echt geen computer nerd te zijn om leuke effecten op je foto’s te kunnen plaatsen. En met wat gefoefel is een simpele lay-out snel aangepast. Denk maar aan het maken van een header, dit maakt je lay-out onmiddellijk persoonlijk en mooier.

Tip 9: Heb geduld
Als ik verschillende blogs lees merk ik dat sommigen dromen. Leuk natuurlijk, ik ben ook een dromer maar ik weet ook dat de kans heel klein is dat ik morgen zelfstandig blogger wordt. Ik neem alles wat ik kan en hoewel ik na bijna een jaar bloggen mijn wenkbrauwen frons bij het zien van anderen hun bezoekersaantallen vind ik het fijn dat mijn blogje klein blijft. Ik zie het als mijn oefentijd, nu heb ik nog de vrijheid om fouten te maken en uit te zoeken hoe ik mijn blog het liefst heb. Elke bezoeker en reactie is voor mij speciaal en wie weet, later als ik groot ben dat mijn blog meegroeit en ooit die grote bezoekersaantallen heeft waar anderen over spreken. Wat ik hiermee wil zeggen is heb geduld en hou vol, die hoge statistieken komen er niet na een week..

Tip 10: Wees jezelf!
En dan de laatste tip die ik jullie wil meegeven, wees jezelf in het bloggen. Doe gewoon wat jij het best vindt en heb plezier in wat je doet!

Edit: Alle foto’s van dit artikel komen van weheartit

7 gedachtes over “How to start blogging – deel 3: mijn 10 tips voor beginnende bloggers

  1. Leuke tips. Ik heb dat ook met le’s etc. dan heb je het echt wel eens gelezen, en dan komen er nog ik weet niet hoeveel blogs met het zelfde.

  2. Heb je misschien een tip voor mij!
    Ik heb dyslexie en soms ben ik echt uren bezig, met het steeds bewerken van foutjes.. en foto’s wil ik ook vaak weer anders hebben! Soms heb ik echt 20 keer wat aangepast!! 🙂

  3. Dat van die Limited Editions begrijp ik ergens wel. In mijn Bloglovin’ lijst is het vaak dat ik 3 keer hetzelfde artikel zie, gewoon weer over hetzelfde product. Tja, wat doe je eraan? Handige tips, dankjewel!

Geef een reactie

