Wat als het rijden in auto anders loopt dan verwacht?

Met het motto ‘het moet niet altijd over beauty gaan’ heb ik vandaag een totaal ander artikel voor jullie.
Zoals jullie weten ben ik onlangs 20 jaar geworden en op bepaalde vlakken ben ik helemaal mee met mijn leeftijd. Zo breng ik liever mijn weekend door met vriendlief voor de tv dan tot in de vroege uurtjes uit te gaan. Op andere dingen kom ik een beetje achter. Zo kan ik nog steeds niet in auto rijden, nochtans was ik er vroeger van overtuigd dat ik voor mijn 20ste verjaardag mijn rijbewijs zou hebben. Omdat ik benieuwd ben of er nog andere mensen met dit probleem sukkelen heb ik besloten om even mijn verhaal te delen.

Vaak stel ik mij de vraag waarom het rijden niet vanzelf gaat zoals bij enkele andere mensen uit mijn vriendenkring. Wanneer zij over hun rijlessen vertellen lijkt het hen allemaal zo makkelijk te gaan. Ik zwijg dan meestal wijselijk want mijn rijlessenparcour gaat iets minder vlot. In het begin leerde mijn vader mij rijden maar aangezien we even koppig zijn hebben we vaak in ruzie gekomen. Dat leverde heel wat drama, traantjes en zenuwachtige momenten op. 

Toch zat ik elke zondag braaf achter mijn stuur al had ik toen al schrik om te rijden. Een jaar geleden kreeg ik de schrik pas goed te pakken toen ik in de gracht belande. Dit accident was een mengeling van een dronken man die te snel reed en ik die te weinig ervaring had en dus de verkeerde beslissing nam. Ik weigerde hierna om nog te rijden met een auto en dus tikte de tijd voorbij zonder dat ik ervaring opdeed.

Vorige zomer besloot ik 6 uur rijles te volgen en wonder boven wonder verliep dit zonder grote problemen. Ik overwon mijn schrik en begon met plezier te rijden. Hier reed ik zelf op de autostrade en ik kreeg veel meer zelfvertrouwen. Na die rijlessen werd mama mijn rij-instructeur en het rijden ging op zich goed. Ik deed langere afstanden op de weg maar na een niet zo geslaagde rijles waar mijn mama doodsangsten in heeft uitgestaan hangde ik figuurlijk mijn stuur terug aan de haak en nam ik de fiets terug als vervoermiddel.

Ondertussen zijn we weer 8 maand verder zonder dat ik achter het stuur gezeten heb, inderdaad heel erg lang! Nochtans vraagt mijn moeder gemiddeld 5 keer per week wanneer ik er terug aan begin. En een vriend die garagist is en dus een kleine obsessie *Kuch* heeft voor auto’s helpt ook niet om het rustig aan te doen. Tuurlijk ben ik blij dat ik mensen heb die me pushes want een rijbewijs is nu eenmaal iets wat je nodig hebt in je leven.

Vorige zondag heb ik eindelijk terug de grote stap gezet en heb ik op een parking terug de basis geleerd. starten, stoppen, veranderen van versnelling,.. allemaal basis die best goed ging. Hopelijk telt het spreekwoord ‘3de keer goede keer’ hier en kan ik in Augustus mijn examen doen. Ik vind het nu al spannend maar het feit dat ik goede kriebels in mijn buik krijg bij het zien van een ‘kevertje’ dat te koop staat is voor mij een teken dat ik er deze keer voor de 100% voor moet gaan. 

Zoals gewoonlijk weer een veel te lange lap tekst maar ik vind het wel fijn om dit soort artikels te schrijven. Zowiezo is dit maar een tussendoortje want in de loop van de middag komt er nog een artikel online. Ja, ik zit momenteel in een periode met heel veel inspiratie dus ik vond het wel kunnen om jullie vandaag te verwennen met 2 artikels.

Q: Hebben jullie al jullie rijbewijs of sukkelen jullie ook met jullie rijlessen? 

 Bron foto’s: weheartit

4 gedachtes over “Wat als het rijden in auto anders loopt dan verwacht?

  1. Oh ik rij nu ook pas sinds een jaar alleen rond (voorlopig rijbewijs, lessen genomen zodatk alleen naar mn werk kon) en ik ben 21🙂 Het zei met nooit iets toen ik 18 was.

  2. Pingback: Waarom doorzetten een goed idee is (deel 1: het autorijden verhaal) |

Geef een reactie

