Leestip: The Hunger Games

Als het op vervolgboeken aankomt ben ik een echte sucker. Ik ben een echte Harry Potter lover en na het lezen van de Twilight boeken kan ik de films ook wel smaken. Toch had ik mijn twijfels over ‘The Hunger games’ want geef nu toe, een boek waarin tieners elkaar uitmoorden heeft nu niet meteen de meest aantrekkelijke verhaallijn. Toch ging ik tijdens een ‘Ladies at the movies’ naar de film kijken en ja hoor ik was meteen verkocht. Onlangs kreeg ik van mijn mama het eerste boek uit de Hunger Games saga en vandaag vertel ik jullie wat meer hierover.

Inhoud

“Katniss Everdeen woont in het 12e en armste district van Panem, het land dat ooit bekendstond als Noord-Amerika. Met haar moeder en haar zusje Prim leidt ze een armoedig leven, getekend door het keiharde regime van het welvarende Capitool. Jaarlijks worden de Hongerspelen uitgevaardigd: 24 door loting aangewezen tributen, een jongen en een meisje uit elk district, gaan een strijd op leven en dood met elkaar aan. En dit jaar wordt Prim uitgeloot… Katniss weet dat de Hongerspelen een doodvonnis voor haar jonge zusje betekenen en besluit haar plek in te nemen. Onder het oog van de hele bevolking van Panem, die de strijd als bron van vermaak volgt, begeeft ze zich in de gemanipuleerde arena. Gevangen in een meedogenloos web van bruut geweld, gemanipuleerde tv-beelden en corrupte politici komt Katniss voor de keus staan: hoe ver zal ze gaan om te overleven? DE HONGERSPELEN is een ultieme leeservaring die niemand mag missen!”

Mijn mening over het boek

Hoewel ik in een maand heel wat boeken lees is het lang geleden dat ik zo meegezogen werd in een verhaal. Het boek leest al van de eerste pagina vlot en dat blijft ook zo tot het einde. Ook zijn de hoofdpersonages goed uitgewerkt en zoals altijd bevat het boek die extra informatie om het verhaal die de film vertelt te begrijpen. 

En dan even over het thema. Ik blijf het nog steeds luguber vinden dat kinderen elkaar moeten vermoorden maar in het boek wordt alles zo uitgelegd dat het een thema wordt die ook in het dagelijkse leven zou kunnen voorkomen. Fijn zo’n boek met een onderliggend thema waarbij je even de filosoof kunt spelen.

Een echte aanrader als je het mij vraagt! Zelf als je geen grote lezer bent leest dit verhaal zo vlot dat je niet anders kunt dan op het puntje van je stoel het boek te lezen. Voor degenen die de film nog niet gezien hebben raad ik aan om eerst het boek te lezen.

Extra informatie

The Hunger games bevat 344 pagina’s en is het eerste deel van de Hunger Games Saga. Onlangs werd dit boek verfilmd. In veel winkels (Fun, ECI,..) is dit boek te koop voor 10 euro. Een koopje dus.

4 gedachtes over “Leestip: The Hunger Games

  1. Oh my.. iedereen heeft het erover! Ik wil hem op zich ook wel lezen, maar misschien eerst de film zien, om te bepalen of ik aan de serie ga beginnen. Vind de looks uit de film, die ik tot nu toe heb gezien, ge-wel-dig!

  2. Ik heb er al veel over gehoord van vrienden die ook de boeken hadden en er heel wild over waren. Ik ben ook die fervente Harry Potter lezer. Heb overlaatst de laatste boek uitgelezen voor de zoveelste keer op weg naar mijn vorig werk en was deze al eens aan het overwegen.

Geef een reactie

