Warme chocolademelk, zakdoeken en snottebellen.. Daar is de herfst

Enkele nachten terug lag ik heerlijk te dromen. Ik had net de opdracht binnen gekregen om enkele mensen te redden uit een dorpje die aangevallen werd door een enge weerwolf. De hemel was felblauw en de zon scheen op mijn rode superheldenpakje. Mijn vingers vonden net hun weg naar het knopje die mijn vleugels tevoorschijn toverden toen ik opeens een geluid hoorde die niet in mijn droom thuishoorde. Knorrig deed ik mijn ene oog een centimeter open zodat ik kon zien waar het geluid vandaan kwam. En dan drong het tot me door, een paar regendruppels waren bezig aan hun eigen tripje en verkenden de grond. Niet veel later volgden hun vriendjes en knetterde een helse regenbui tegen mijn raam.

Een paar uur later kondigde mijn wekker aan dat het tijd was om op te staan. Nadat het me eindelijk lukte om mijn voeten op de koude grond te zetten, begaf ik me naar de badkamer voor een warme douche. Het warme water op mijn huid was voor mij het begin voor een perfecte dag. Wist ik veel dat ik die dag nog een paar stralen water over me heen zou krijgen, jammergenoeg niet zo ontspannend als die, die uit de doucheknop kwamen.  

Een paar dagen later wist ik dat er een vervolg zou komen aan die natte regenbui die mijn droom zo absurd verstoorde. De eerste ‘Atsjou’ kondigde aan dat ik me mocht verwachten aan een vreselijke verkoudheid. Overal waar ik kwam liet ik een spoor van witte zakdoekjes achter en alsof dat nog niet genoeg was kon iedereen me meteen vinden door mijn luide gehoest, gesnotter en mijn rode opgezwollen neus.

Ondertussen functioneert mijn neus weer normaal en is die verkoudheid verleden tijd. Toch heeft het me doen inzien dat de zomer echt tot een einde is gekomen en dat we ons moeten aanpassen aan de komende koude winter. De prachtige verkleurde blaadjes vallen op de grond en de eerste kastanjes die in het gras liggen. Het geeft me meteen zin om mijn laarsjes en dikke wollen muts aan te trekken. En die verkoudheiden, wel die horen nu eenmaal bij de herfst. En die vreselijke tijd is zelf leuk te maken. Hieronder mijn tips..

Hoe mottig een verkoudheid je ook doet voelen, ik knap altijd op door een gezellige filmavond/middag. Trek je warmste pyjama aan, inclusief die dikke wollen sokken en zoek een zacht dekentje uit. Nadat je de rolluiken dichtgedaan hebt en een paar geurkaarsen aangestoken hebt kruip je met de tv-bediening en het zachte dekentje in de zetel. Een leuke meidenfilm op het scherm en its time to enjoy. 

Mijn andere manier om echt te ontspannen bij een verkoudheid is een zalig lang warm bad. Net als hierboven inclusief met een paar kaarsjes, een goed dik boek en heeel veel badschuim. Ik kom dan wel altijd als een gerimpeld mensje uit mijn bad, de verkoudheid is helemaal vergeten.

En jullie? Hoe gaan jullie met zo’n verkoudheid om? 

6 gedachtes over “Warme chocolademelk, zakdoeken en snottebellen.. Daar is de herfst

  1. Een beetje analoog..
    De herfst en winter hebben ook hun charmes, lekker knus en gezellig … En daarna een verlangen naar de lente. De eerste zonnestralen zorgen voor zoveel energie!

    Verder is het bij thuis ook de gewoonte om dan een tas warme melk met honing te drinken, ofwel een tas citroensap met honing.
    Kersenpittenkussen verwarmen, donzig ingewikkeld met een dekentje TV kijken …
    Een potje water op de kachel zetten, met een druppeltje Vicks of iets anders dat de luchtwegen openmaakt .. En een goe warm bad, daar ben ik ook wel voor te vinden!

  2. Herfst is gezellig, maar ziek zijn niet! Stomen, stomen en nog eens stomen. Wat ik ook altijd doe is hardlopen, klinkt gek, maar soms voelt het goed om die snotterige snot eruit te zweten. Gelukkig is het al een stuk minder, football werkt trouwens ook. xD Of alleen bij mij dan. :’)

Geef een reactie

