Hersenspinsel: Valentijn

Valentijn_koekjes01-584x378

We kunnen stilaan beginnen aftellen naar 14 februari of beter bekend als Valentijn. Heel wat jaren geleden was deze dag een soort blind-date voor de jonge mannen en vrouwen uit het dorp want al hun namen werden in een pot gestopt om er daarna door een (onschuldige) hand uitgetrokken te worden. De speling van het lot bepaalde wie hun levenspartner werd. Romantisch? Geef mij dan maar de andere legende van Valentijn. Namelijk dat van de priester die stiekem jonge koppeltjes trouwde. Het koste uiteindelijk zijn leven maar romantisch was het wel. Ondertussen is Valentijn uitgegroeid tot een commercieel feest waar vele koppeltjes elkaar eens extra verwennen met een doosje chocola of een boeketje bloemen.

Om te weten waarom ik zo van Valentijn hou moet ik even terug naar mijn kinderjaren. Mijn opa is altijd al een stille vrij serieuze man geweest. Mijn oma daarentegen is een echte flapuit die heel veel moeite heeft om een minuutje stil te zitten. Al zolang ik me kan herinneren botsen hun karakters zo erg dat ze constant liepen te kibbelen. Maar hun liefde zorgde er ook voor dat ze niet zonder elkaar kunnen. En dat bewees Valentijn want de laatste jaren dat mijn opa nog thuis woonde verraste hij mijn oma zomaar met een groot boeket bloemen. Als bedankje voor hun vele jaren liefde. Mijn opa zit ondertussen in een rusthuis en begint in een eigen wereld te leven maar dat ene moment is er eentje die ik nooit ga vergeten want die trotse glimlach op het gezicht van mijn opa. Dat is een van mijn mooiste herinneringen aan hem.

9999a9e5d87a744e7e0154d2639f813d_large

En dan hebben we nog mijn vader. Hij is zo’n man die met feestdagen en verjaardagen naar mij of mijn zus komt met een budget en de vraag of we nog snel een cadeautje zouden kunnen gaan uitkiezen. Enkel met Valentijn vertrekt hij extra vroeg naar zijn werk om nog snel dat ommetje naar de bloemist, juwelier of andere winkel te kunnen maken. Al sinds ik het mij herinner komt hij dan zo trots als een gieter thuis met dat ene speciale cadeautje voor mijn mama. Een traditie die zich stilaan verderzet bij mijn zussen en hun man.

En dan zijn we aangekomen bij mijn vriendje. Ondertussen zijn we al een klein jaar en half samen en hebben we er al onze eerste Valentijn samen opzitten. Één klein probleempje want hij is tegen al dat commercieel gedoe. Geen extra pakje of lief berichtje maar gewoon een dag zoals alle andere. Niet dat ik per se een pakje moet krijgen maar het idee dat je lief op zoek gaat naar dat ene speciale (overdreven en met hartjes bedekte) kaartje of pakje vind ik zo leuk. Misschien ben ik gewoon overdreven romantisch. Zijn excuus is dat hij het raar vindt om net die ene dag te tonen hoe graag hij me ziet. Oké ik geef toe, ook wel een beetje romantisch en aangezien ik al ergere Valentijns mee gemaakt heb kan ik daar wel mee leven. Oké, jullie zijn nu waarschijnlijk benieuwd naar mijn meest verschrikkelijke Valentijntjes, wat  dacht je van mijn eerste vriendje die het net de dag voor mijn verjaardag en Valentijn uitmaakte zodat hij geen cadeau hoefde te kopen. Of die keer toen er een onbekende jongen een briefje vol spelfouten en zijn telefoonnummer op mijn fiets had geplakt. Klein detail was dat ik het briefje niet had gezien en het dus door mijn papa werd ontdekt bij het naar binnen brengen van mijn fiets. Gênant! Al ging het iets gênanter geweest zijn moest het briefje aan mijn broek blijven plakken zijn en ik zo door school geparadeerd hebben. En mocht je het afvragen, ik heb nooit durven bellen naar die jongen.

tumblr_mhm0ohwRmX1s1lnigo1_500_large

Ergens snap ik mijn vriendje wel maar toch weet ik nu al dat ik later niet ga kunnen weerstaan om hem op die dag te verrassen met enkele romantische dingen zoals een ontbijt op bed met een eitje en een boterham in de vorm van een hartje. Of een lief briefje verstopt in zijn broekzak. Ideetjes genoeg en hoewel ik dit jaar iedereen rondom mij verwend zal zien worden met een klein geschenkje, verheug ik mij er al op om mijn papa en schoonbroers met een trots gezicht hun pakjes te zien afgeven. En mijn lief cadeautje? Dat komt op een andere dag want  dat hebben ik en mijn vriend afgesproken. Dit jaar verrassen we elkaar met onze Valentijn op een compleet random dag in het jaar. Een nieuwe traditie die wij inzetten en waar ik nu al heel benieuwd naar ben. (Heb ik gezegd dat ik dit soort kleine suprises geweldig vind =) !

En jullie, hoe vieren jullie Valentijn dit jaar?

Een gedachte over “Hersenspinsel: Valentijn

Geef een reactie

