Sunday talk: Challenge accepted – Start to run

Zondag staat voor velen gelijk aan een rustdag. Lekker genieten in je warme pyjama met een grote kop koffie (of thee) terwijl er een romantische komedie op de tv speelt. Op ‘Jlovesbeauty’ doen we het de zondag ook rustig aan. Elke twee weken toon ik jullie op zondag mijn instagram foto’s, de andere twee weken vertel ik jullie over iets wat mij in het dagelijkse leven bezighoudt. Een soort van gezellige babbel. Hebben jullie een idee of wil je zelf eens een gastartikel schrijven, aarzel dan niet om een mailtje te sturen naar jlovesbeauty@hotmail.nl Maar nu genoeg intro, op naar het echte artikel van vandaag. Niet zo rustig want we zullen het hebben over de nieuwe uitdaging in mijn leven, inderdaad zoals de titel het al zegt ik ben beginnen lopen.

tumblr_ml4e4tg3AT1qkfr48o1_500_large

Als er een olympische discipline zou zijn voor de meest onhandige sportster dan maak ik zeker kans op de gouden medaille. Ooit slaagde ik er in om tijdens de turnles mijn badmintonpluimpje omhoog te slaan waardoor deze bleef zitten in het plafond. Een rode kop en slappe lach later kreeg ik een ander pluimpje recht in mijn gezicht. Laten we het maar houden op mijn slechte oriëntatie van mijn badmintonraket. Ik durf het bijna niet zeggen maar badminton is nog één van mijn betere sporten. Ik hou dus mijn mond over mijn ervaringen met voetbal, volleybal, zwemmen en andere populaire sporten. Oké, oké tijdens een spelletje voetbal werd ik opeens zo enthousiast dat ik tijdens het trappen heel hard op mijn bek ging. Ik zie mezelf nog steeds in slow motion wegslippen en keihard op mijn achterste vallen. Mijn tegenspelers hadden alvast iets om mee te lachen. 

Dat ik zo slecht ben in sport wil niet zeggen dat ik het niet fijn vind om eens lekker te sporten. Heerlijk om eens goed te zweten en dan keihard stinkend onder een warme douche te kruipen. Toen ik nog een jong meisje was heb ik heel lang gedanst, disco, jazz en een paar lessen hip-hop, alle genres heb ik eens uitgeprobeerd. Mijn ambities (en talent) waren niet genoeg om een sterdanser te worden en dus bloeide mijn danstalent na enkele jaren dood. Zo’n drie jaar geleden nam ik de draad terug op door één keer in de week zumba te dansen. Prima voor mij want voor zumba hoef je geen pasjes vanbuiten te kennen, laat staan over danstalent beschikken. Ik keek dan ook wekelijks uit naar dat uurtje schudden met mijn kont. Maar mijn zusje (en zumbapartner) is ondertussen vier maand zwanger en dus heeft ze besloten om te stoppen met de zumbalessen. Jammer want mede door haar bleef ik doorzetten om met alle enthousiasme naar de lessen te gaan.

Na een paar weken niets doen begon ik het al voelen, ik werd lui. Aangezien ik dit semester vijf vakken hernieuw doe op school heb ik vrij weinig les. Vier uur school per week is geen uitzondering en dus zit ik veel thuis. Kunnen jullie het al inbeelden? Lang uitslapen om daarna met de krant in de hand lekker ontbijten. Daarna voor een uur achter mijn bureau (met een paar snacks binnen handbereik natuurlijk) om daarna weer te eten en verder te studeren tot het avondmaal. (Lekker saai hé) ’s Avonds nog wat achter de laptop en dan is het alweer tijd voor mijn schoonheidsslaapje. Zei ik al dat ik lui werd? Ook aan mijn huid begon ik te voelen dat ik niet zo gezond bezig was. Het lijkt alsof mijn poriën er een spelletje van maken want de puisten schieten als wortels uit. Nog even en men kan een ruimte-expeditie beginnen plannen om de kraters op mijn huid te onderzoeken. 

Er moest dus iets veranderen en ik heb besloten om een sport te doen waar ik altijd al (voor mijn doen) goed in geweest ben. Ik heb mijn sportschoenen van onder het stof gehaald en de podcasts van Start to Run op mijn Ipod geplaatst. Inderdaad sinds kort ben ik aan het lopen gegaan. Ik volg de lessen van Start to Run omdat ik niet goed wist waar ik moest beginnen. Mijn conditie is oké maar niet uitstekend en ik had geen zin om meteen al mijn krachten te gebruiken om daarna een week als een oud vrouwtje te moeten rondlopen. De eerste les begon ik een beetje te zelfzeker. Die paar minuten lopen zouden geen probleem zijn voor mij, maar toch kreeg ik het al snel moeilijk. Gelukkig heb ik blijven doorzetten en zit ik vandaag (als alles goed gaat) al aan mijn zesde les. Ik kan nu toch al een kwartiertje lopen zonder dat mijn tong over de grond sleept. En we blijven doorzetten zodat ik binnen enkele weken 5 km kan lopen (of dat zegt mijn laatste podcast toch)

Wat mij motiveert om drie keer in de week te gaan lopen (jep, veel te veel) zijn enkele kleine dingen. Allereerst ga ik altijd lopen waar de omgeving mooi en rustig is. De ene keer is dat de wijk waar mijn zus woont, de andere keer in het bos of rond een meertje. Het helpt echt om in de frisse natuur te lopen. Daarnaast heb ik enkele loop partners in crime. Mijn schoonbroer, de hond en het vriendje zijn ook aan het lopen gegaan en hoewel we het parcour elk op ons eigen tempo afleggen is het fijn om iemand te hebben die mee loopt. Een extra motivatie zou je het kunnen noemen. 

Zo zie je maar dat je helemaal niet sportief hoeft te zijn om aan sport te doen. Ik vrees dat ik nooit een echte hardloopster zal worden (ontbreken van talent weet je wel) maar ik vind het tegen al mijn verwachtingen in fijn om elke twee dagen een klein toertje te gaan lopen. Ipod in de oren en een leuk muziekje op de achtergrond terwijl de aarde onder je voeten kraakt. Ik heb er maar 1 woord voor, zalig!

Q: Doen jullie aan sport?

4 gedachtes over “Sunday talk: Challenge accepted – Start to run

  1. Wat goed dat je dit doet! Ik heb heel lang aan badminton gedaan, maar ben sinds begin april gestopt, omdat het per kwartaal gaat en dit kwartaal ga ik op vakantie en natuurlijk de examens. Ik ben nu bezig met sporten thuis, om niet lui te worden. Good luck! ^^

  2. Pingback: Sunday talk: moederdag | jlovesbeauty

Geef een reactie

