Sunday talk: Je gezicht reinigen

141

Wie niet horen wil moet voelen. Dat ondervond ik enkele jaren geleden toen ik tegen de raad van mijn moeder in elke avond met een dikke laag make-up mijn bed indook. ’s Morgens stond ik op met zwarte ogen waar panda jaloers op zou zijn en mijn lakens hingen vol smurrie. Maar dat was nog niet het ergste want juist omdat ik mijn huid niet goed verzorgde stond mijn hele voorhoofd vol puistjes. Nu ik weet hoe belangrijk het is om je huid goed te verzorgen ga ik elke avond en morgen met producten en watjes aan de slag. ’s Avonds kruip ik met een fris en make-uploos hoofd in bed. Vandaag ga ik wat dieper in op hoe je je huid moet reinigen, welke producten ik gebruik en waarom dat reinigen nu eigenlijk nodig is.

 Waarom moet je je huid reinigen?

Doorheen de dag komt onze huid met heel wat viezigheid in contact. Denk maar aan vuil, olie, ozon, vetten, make-up en uitlaatgassen. Omdat dit allemaal op onze huid blijft zitten is het belangrijk dat we ’s avonds onze huid reinigen. Zelfs als je dus geen make-up gebruikt (of heel weinig) is het aan te raden om ’s avonds je gezicht even onder handen te nemen.

Welke producten heb je nodig en waar koop ik ze?

De eerste stap is het uitzoeken van producten waarmee je je huid reinigt. Iedereen heeft een ander huidtype en dus andere producten die voor je huid werken. Je kunt zelf beslissen hoeveel geld je wilt uitgeven. Heb je geen budget van honderden euro’s neem dan eens een kijkje bij de drogist. In het Kruidvat bijvoorbeeld vind je goede producten die heel erg betaalbaar zijn. Heb je een groter budget kun je bijvoorbeeld naar de Ici Paris XL gaan of online shoppen. Zo zweert mijn zus al jaren op de producten van Clinique. Er zijn dus goede producten in alle prijsklassen te vinden.

Voor de basisreiniging heb je eigenlijk helemaal niet zoveel producten nodig. Hieronder heb ik even opgesomd welke producten ik dagelijks gebruik.

– oogmake-up remover
– facewash of reinigingsmelk
– tonic

Soms heeft je huid wat meer nodig en kun je ook een masker, peeling of scrub gebruiken. Maar doe dit zeker niet elke dag.

094

Hoe reinig je je huid?

Hier moeten we een onderscheid maken tussen ochtend en avond. Zoals ik al zei krijgt je huid doorheen de dag veel meer te verduren en dus is de reiniging ’s avonds het belangrijkste.

Ochtend

– Maak je gezicht een klein beetje nat. Gebruik hiervoor lauw water.
– Neem een klein beetje facewash (of reinigingsmelk) in je handen en masseer voorzichtig in op je gezicht.
– Spoel daarna af met lauw water. Hiervoor gebruik ik een washandje.
– Doe wat toner op een watje en dep voorzichtig over je gezicht.

Om wat tijd te winnen (zodat je wat langer in je bed kunt blijven liggen) gebruik ik mijn facewash onder de douche. Gewoon je gezicht onder de straal water, face wash inmasseren en afspoelen onder de douchekop.

Een toner na het gebruiken van je face wash dient om het overtollige product op je gezicht te verwijderen. Let hierbij op dat je een toner gebruikt die geen alcohol bevat want dit kan je huid gaan uitdrogen.

Avond

– Neem een watje en doe er wat oogreiniger op.
– Leg het watje enkele seconden op je oog en veeg daarna de make-up van je ogen.
En dan herhaal ik dezelfde stappen als in de ochtend, facewash (op reinigingsmelk) aanbrengen op mijn gezicht, afspoelen en daarna een klein beetje toner opbrengen. Om mijn huid lekker zacht te laten aanvoelen gebruik ik nog een nachtcrème.

Hoe makkelijk het ook lijkt om je reinigingsmelk of facewash te gebruiken voor je ogen, het is toch geen goed idee. De producten zijn meestal niet geschikt om voor de ogen te gebruiken en kunnen dus irritaties opleveren (en jeukende ogen willen we niet). Wil je toch niet alle producten aanschaffen er zijn dan all-in-one producten op de markt, die geschikt zijn voor huid en ogen.

118

Help ik ben mijn huid vergeten te reinigen!

Als je zo’n vergeettaart bent als ik kan het af en toe gebeuren dat je ‘vergeet’ je gezicht te reinigen. Zo snappen jullie wel dat het veel leuker lijkt om na een wild feestje meteen je bed in te kruipen en geen kwartier in de badkamer door te brengen. één keer skippen is natuurlijk geen probleem zolang je maar in de ochtend je huid reinigt. En je kunt natuurlijk ook een pakje reinigingsdoekjes naast je bed, in het handschoenkastje van je vriendje zijn auto of gewoon een pakje doekjes in je handtas stoppen. Zo kun je tijdens het naar huis rijden van het feestje al je make-up verwijderen en kun je toch onmiddellijk naar bed.

Even een heel ander ‘meer informatief’ artikel dan jullie op ‘jlovesbeauty’ gewend zijn. Het is dan ook hele lap tekst geworden en stiekem kan ik nog wat meer over dit onderwerp schrijven maar ik heb me ingehouden. Hoe reinigen jullie je huid? 

4 gedachtes over “Sunday talk: Je gezicht reinigen

  1. Ik moet hier echt meer tijd aan besteden. Fijn artikel en fijne uitleg!

    Als je het leuk vind, ik organiseer vandaag een linkparty op mijn blog! Dit houdt in dat je reclame mag maken voor 3 van je leukste artikelen van afgelopen week inclusief een foto en een link naar jouw blog! Super leuk toch? Ik zou het gezellig vinden als je mee komt ‘feesten’!

    Liefs van Rosie

  2. Leuk artikel! Ik reinig zowel ’s morgens als ’s avonds en ook als ik heel laat thuis kom van uitgaan ofzo, want ik kan gewoon niet slapen zonder gereinigde huid 🙂

  3. Pingback: Sunday talk: moederdag | jlovesbeauty

Geef een reactie

