Examenstress: 10 manieren om je te ontspannen

large (13)

Momenteel bestaat mijn leven uit het doornemen van (naar mijn mening) veel te dikke cursussen. Ondertussen kan ik alle botjes van het bovenste deel van het menselijke lichaam opsommen (in het latijn dan nog wel, applausje?) en weet ik perfect hoe de ontwikkeling van een ongeboren baby tot een volwassene verloopt. Zoveel informatie in mijn hoofd kan maar één ding betekenen, ik heb af en toe nood aan een dosis ontspanning. Omdat ik weet dat er nog heel wat lezers en medebloggers in den blok zitten vertel ik jullie vandaag mijn 10 favoriete manieren om me te ontspannen.

Voor studeren bestaan er geen regeltjes, iedere student leert op zijn eigen tempo en manier. Maar toch is er één regel die iedereen kan gebruiken. Neem tijdig pauze want hoe verleidelijk het ook is om die laatste blaadjes in één keer af te werken, uit studies blijkt dat je de informatie veel minder goed onthoudt. Het beste is dat je tussen het leren door korte pauzes neemt van enkele minuten zodat je de geleerde informatie even kunt laten bezinken en verwerken.  Naast die korte pauzes van 1 à 2 minuten heb je natuurlijk ook af en toe nood aan een iets langere pauze. Maar hoe kun je die vrije tijd dan het best indelen? Mijn favorieten op een rijtje:

large

1. Sporten

Ik hoor er al enkele puffen, een hele dag achter mijn bureau om daarna nog even te sporten? Neen, dank je wel. Wel uit ervaring weet ik dat sporten de perfecte manier is om even uit de leerstof te geraken. Of het nu lopen, zumba of zwemmen is, even goed zweten kan echt heerlijk aanvoelen na een dag zitten op een stoel. Ben je niet zo’n sportpersoon? Op youtube zijn al work-outs van 5 minuten te vinden.

2. Genieten van je favoriete muziek

Je favoriete muziekje opzetten om het daarna superluid mee te zingen. Soms heb je er even nood aan, vooral als je sociale leven even op een laag pitje staat en je elk moment in huilen kunt uitbarsten. Mijn suggestie, hoe fouter hoe beter. Duik even in je favoriete liedjes als tiener (spice girls, aqua,..) en laat je even gaan. Na een paar liedjes ben je de traantjes vergeten en heb je terug genoeg energie om er stevig tegenaan te vliegen.

3. Maak een wandeling

Heb je een hond die je urenlang aanstaart in de hoop dat je hem meeneemt voor een wandeling? Geef dan toe aan zijn smekende ogen en ga even naar buiten. Laat die frisse lucht je longen binnenstromen en geniet. Het hoeft geen wandeling van uren te zijn, je hondje zal je dankbaar zijn zelfs al duurt de wandeling maar een kleine tien minuutjes. Heb je geen hond thuis, vraag dan even of je hem van je buren, oma, tante, zus… mag lenen of ga alleen op stap. Mijn favoriete wandelplaatsen zijn het bos en het park. Lekker rustig. Ben je niet zo’n wandeltype, een kop koffie of thee halen uit de keuken kun je ook als een wandeling zien.

large

4. Lekkere snack maken (en daarna lekker opeten!)

Studeren staat bij mij gelijk aan eten. Vroeger vlogen de zakken chips en andere ongezonde snacks er in sneltempo door, nu kies ik voor de iets gezondere snacks. Tuurlijk kun je ook even pauze nemen om zelf iets lekker te bakken. Cupcakes zijn zo gemaakt en een kop verse fruitsalade smaakt ontzettend lekker. Andere snelle aanraders zijn, een kom ijs met chocoladesaus, verse yoghurt met fruit of een bakmix voor brownies. Superlekker en een motivatie voor tijdens het studeren.

5.  Maak een lijstje met dingen die je na de examens zeker wilt doen

Zie je het even niet meer zitten? Sla je boeken dan dicht, neem een blad papier en maak een lijstje met dingen die je wilt doen achter de examens. Plan een dagje Antwerpen met je vriendinnen of droom even weg bij een reisje. Is je lijstje af dan is dit de perfecte motivatie om terug volle moed te leren (of wil je misschien dat die vreselijke herexamens je droomreisje inpalmen)

6.Neem een lang bad of douche

Ben je net als ik iemand die het best ’s morgens leert, stop dan wanneer je voelt dat je niet meer voor de volle 100% met je aandacht erbij bent. Ik sta ’s morgens vroeg op zodat ik ’s avonds rond 8 uur kan stoppen met leren. Dan is het echt zalig om een lange warme douche te nemen. Voor mij is dit echt de ultieme manier om te ontspannen. Heb je een bad gooi er dan een heerlijke bruisbal in, zet een fijn muziekje op en duik met je flair of laptop (niet in het bad natuurlijk) het water in. Na het bad of douche ben je helemaal zen. Heerlijk is het om daarna tussen versgewassen lakens te kruipen en lekker lang te slapen.

tumblr_ml4zd53R171ruscobo1_500_large

7. Lees een magazine of andere plezant boekje

Ik heb sinds vorige week een abonnement op de Flair en wat is er heerlijker dan dit te lezen als ontspanning? Ben je niet zo’n fan van magazines lees dan de krant of waag je nog eens aan een oude strip waar je vroeger zo dol op was. Het voordeel van magazines, kranten en strips is dat ze maar een beperkt aantal pagina’s hebben. Je kunt dus niet (zoals het soms bij een leesboek het geval is) verdiept geraken in een spannend verhaal waardoor je moet lezen tot je het einde weet.

8. Ruim je kamer op 

Klinkt gek niet? Je kamer opruimen als ontspanning. In ben zo chaotisch dat het fijn voelt om alles op te ruimen. Vooral mijn bureau is na een week studeren echt aan een opruimbeurt nodig. Kladpapier de vuilbak in, cursussen die gestudeerd zijn in de kast, lege flesjes water in de PMDzak en balpennen, fluostiften en andere stiften netjes in hun doosje. Een nette plek om te werken werkt zoveel fijner dan een bureau vol troep en het opruimen zelf geeft een rustgevend effect.

9. Dans even gek

Een dag op een stoel of zetel zitten kan soms pijnlijke spieren opleveren. Vooral wanneer je examens net zoals ik een maand duren. Bewegen is dus heel belangrijk en waarom koppelen we dus het noodzakelijke niet aan het leuke? Zet een heel fout nummertje op en ga even los. Het leukste is dat je hierbij niet over veel gevoel voor ritme of danstalent hoeft te beschikken. Gooi die armen en bewegen even in de lucht en voel je voor even terug een kind.

large (2)

10. Spreek af met vrienden

Het leuke aan de examens, je bent niet de enige die zit te zwoegen achter zijn bureau. Zit je op kot om te studeren profiteer er dan van om je pauze samen met je kotgenoten te nemen. Zet je alarm  zodat je niet blijft tetteren maar geniet van dat kwartiertje samen. Studeer je thuis? Spreek dan af met een vriendin, zus of je mama om samen pauze te nemen. Ga samen wandelen, sporten of drink samen een kopje thee of koffie. Want geef toe wat is voor ons vrouwen een fijnere break dan even te kunnen kletsen?

Wat is jullie perfecte manier om te ontspannen tijdens het studeren? 

6 gedachtes over “Examenstress: 10 manieren om je te ontspannen

  1. wat ben ik blij dat ik de examens vorig jaar al heb gehad !
    pffff maar ik weet nog goed hoe ik hem stressde toen zeg,afspreken met vrienden en muziek luisteren waren toen mijn favoriten om te ontspannen 🙂
    veel succes met je examens !

  2. Pingback: Mijn feel happy muziek lijst #1 | jlovesbeauty

Geef een reactie

