DIY: Bloemenhaarband

145

Ken je het verhaal nog van de prachtige prinses die hopeloos op haar prins wacht? Haar blonde lange haren die in de wind wapperen terwijl ze door het raam uitstaart, hopend een glimp op te vangen van het witte paard waarop haar redder zit. Tuurlijk met een kroon vol bloemen want ze blijft tenslotte een echte prinses. Als klein meisje (en nu nog steeds) was ik dol op hoe de elfjes en prinsessen van Disney rondliepen met hun prachtige (lange) jurken en bloemenkronen.

Dat bloemen in het haar nog steeds een trend is, valt niet meer te ontkennen. Of het nu verse bloemen zijn die je verwerkt in een vlecht of een haarband vol bloemen die je in de winkel koopt, bloemen in het haar duiken steeds vaker op in het straatbeeld. En dat kan ik enkel toejuichen. Vandaag toon ik jullie hoe je zelf zo’n bloemenkrans kunt maken, zodat je deze zomer als een echte prinses over het strand kunt lopen.

078

???????????????????????????????

Wanneer je in de winkels of op webshops rondkijkt zie je de bloemenhaarband in alle vormen en modellen. Opvallende kleurrijke bloemen die rond je hele hoofd zitten of een eerder subtiel model met kleine zwarte bloemen. Voor iedereen (en voor elke outfit) is het perfecte model wel ergens te vinden. Toch vind ik dit soort haarbanden altijd vrij prijzig. Vooral omdat je ze heel makkelijk zelf kunt maken.

Ik ging voor een vrij subtiel, romantisch model. Maar laat je creativiteit de vrije loop, hou je van een haarband vol bloemen of heb je liever één grote bloem. Uitproberen is de boodschap.

Oké laten we beginnen aan onze DIY. Wat hebben we nu allemaal nodig?

016

Als je echt geen held bent in naaien (of je weet niet hoe het moet) dan kun je naald en draad vervangen door textiellijm. Werkt even goed en is te koop in knutselwinkeltjes of online. Tuurlijk kun je ook even aan je mama, oma, vriendin,.. vragen of zij snel even willen naaien.

Op naar de tutorial:

PicMonkey Collage

1. Neem je elastiek (werkt iets makkelijker dan een gewoon lint) en leg het rond je hoofd. Eenmaal je de maat genomen hebt knip je de juiste lengte af.
2. Om makkelijker te werken kun je een speldenkop (hoe heet dit in Algemeen Nederlands?) plaatsen op de plaats waar je moet naaien.
3. Nu gaan we beide helften van het elastiek aan elkaar naaien.Neem je naald en draad (of textiellijm) en naai met een gewone steek de helften aan elkaar.
4. Dit is het resultaat. Doordat we werken met een elastiek is deze nog wat rekbaar. Test even of de grootte goed is voor je hoofd.
5. De basis is klaar om versierd te worden.

PicMonkey Collage1

6. Neem je nepbloemen en schik ze op het elastiek. Het is aan te raden om dit even op voorhand te doen zodat je weet hoe het resultaat eruit zal zien.
7. Wanneer de steel te lang is knip je deze af. Steek nu de bloem met de steel door het elastiek.
8. De steel (ijzerdraad) kun je rond het elastiek draaien voor een leuk effect. Let wel op dat de scherpe punten weggewerkt zijn want dit wil je niet in je hoofd voelen prikken.
9. Herhaal dit voor alle bloemen en dan is je bloemenhaarband klaar om je kapsel op te fleuren.

Dit is een DIY die echt makkelijk en snel is, maar een leuk dromerig resultaat geeft.

???????????????????????????????

Zo’n haarband is een echte aandachtstrekker en dus combineer ik hem het liefst met een iets simpelere outfit. Heel mooi vind ik een effen maxi-dress met daaronder een paar simpele slippers. De bloemen zijn echt bohemian en een outfit in die stijl maakt de look echt af.

???????????????????????????????

En dit is hoe ik mijn haarband het liefst draag. Aan beide kanten neem ik een pluk haar die ik met een schuifspeldje vastzet. Zo is de achterkant van de haarband bedekt en krijgen de bloemen alle aandacht.

054

Wat vinden jullie van dit soort bloemenkrans? Een leuke zomertrend of toch niets voor jou?

Om sneek peaks van artikelen te zien, of om gewoon gezellig te praten kun je me op volgende plekken volgen:
Facebook
Twitter
Bloglovin

10 gedachtes over “DIY: Bloemenhaarband

  1. Wauw, wat crea bea zeg! Enorm gaaf om te zien en op zich is het eenvoudig. Ik durf te wedden dat als het in de winkel verkrijgbaar is, volgens mij niet nee, maar dan is het zeker 10 tot 15 euro ofzo. :p Schitterend!

Geef een reactie

