DIY: 5 weken, 5 (zelfgemaakte) gezichtmaskers – week 1: yoghurt met honing masker

66cabc1a51b6bd1f671752945724c3c0_large

bron: weheartit

Stress, huilbuien, ontembare behoefte aan (vettig) eten, nachtjes zonder slaap. Allemaal symptomen die wijzen op examens. En dan heb ik het ergste symptoom nog niet eens vermeld. Namelijk een onzuivere huid vol puistjes. Deze worden veroorzaakt door te weinig weinig slaap en stress. Omdat je huid op zo’n moment wel wat extra aandacht verdient besloot ik om mijn huid te verwennen met verschillende maskertjes. Zelfgemaakt uiteraard. De komende vijf weken test ik vijf verschillende maskertjes uit , vertel ik jullie hoe je ze moet maken en welk effect ze hebben op mijn huid. Vandaag beginnen we met het yoghurt met honing masker.

20130520-182526

Als het op maskers aankomt ben ik een echte nieuweling. Behalve een kant en klaar masker van Yves Rocher gebruik ik eigenlijk geen maskers. (Ik weet het, niet goed voor mijn huid. Maar geen nood ik heb mezelf al gestraft door 5 minuten in de hoek te staan.) Ik besloot dus omdat dit de eerste week is, met een heel gemakkelijk masker te beginnen. Namelijk het ‘yoghurt met honing masker’. Volgens mij is dit het makkelijkste masker die je zelf kunt maken want je hebt maar 2 ingrediënten nodig, inderdaad, honing en yoghurt. Voor we aan het masker beginnen gaan we even wat dieper in op het effect dat honing en yoghurt op de huid hebben.

Honing: Als je op de ingrediëntenlijst van beautyproducten kijkt zie je dat veel producten honing bevat. Niet raar want honing is gezond en bevat suikers en mineralen. Daarnaast is honing vochtinbrengend en werkt het tegen irritaties.

Yoghurt: Werkt goed tegen puistjes, is mild en kun je ook gebruiken wanneer je een verbrande of pijnlijke huid hebt.

Wat heb je nodig?

20130520-182333

Hoe je dit masker maakt is eigenlijk te simpel om uit te leggen. Je neemt een kommetje waarin je één eetlepel yoghurt en één eetlepel honing doet. Wat dan? Wel dan roer je even met een lepel de yoghurt en honing door elkaar en het masker is klaar om op je gezicht te smeren. Ik zei het toch, simpel. Het masker moet je zo’n 15 à 20 minuten op houden voordat je het met lauw water kunt verwijderen.

Ofwel heb ik een vrij klein gezicht ofwel is één eetlepel yoghurt en één eetlepel honing veel te veel om in één keer op je gezicht te smeren. Hou dus een klein potje bij de hand waarin je de rest van het masker enkele dagen kunt bewaren. Of geef je mama, zus of vriendin ook een maskertje.

PicMonkey Collage

Wat vind ik van dit masker?

De structuur van dit masker is door de honing vrij stevig en plakkerig. Persoonlijk vind ik deze structuur fijn om aan te brengen. Naar het einde toe werd het masker stevig en hard zonder dat het ongemakkelijk aanvoelde. Eenmaal aangebracht besefte ik opeens dat ik helemaal geen fan ben van de geur van honing. Dit is natuurlijk persoonlijk maar eerlijk ik heb de minuten afgeteld voordat ik het masker mocht afvegen.

Na het verwijderen van het masker voelde mijn huid zacht en verzorgd aan.

Conclusie

Dit yoghurt met honing masker is niet voor niets het bekendste en oudste masker die je zelf kunt maken.  Je hoeft maar twee ingrediënten in huis te hebben, het duurt amper drie minuten om te maken en je huid voelt na gebruik lekker zacht aan. Ik ben van plan om dit masker nog vaak te gebruiken.

4 gedachtes over “DIY: 5 weken, 5 (zelfgemaakte) gezichtmaskers – week 1: yoghurt met honing masker

Geef een reactie

