How to: luie zondagen

PicMonkey Collage8

Terwijl ik dit typ waait de wind tegen de ramen. Regendruppels knetteren tegen de grond en de gekleurde bladeren worden van de boom geknapt om enkele meters lager de aarde in een kleurrijk tapijt te veranderen. Hoe hard ik het ook wil ontkennen, de zomer is officieel tot een einde, de herfst is begonnen. 

De herfst is voor mij een seizoen waar ik elke dag zou kunnen cocoonen. Lekker warm in een deken gewikkeld met een goed boek of leuke tv-serie. Gewoon gezelligheid en knus samenzijn met vrienden en familie. Helaas moet ik elke morgen naar school door wind en regen. Maar de zondag is heilig, mijn cocoondag. Vandaag vertel ik jullie hoe je een prof zondagluieren kan worden.

PicMonkey Collage

Zo’n luie zondag begint bij het opstaan. Lekker lang blijven liggen in je bed, langzaam wakker worden, de wekker uit en genieten van de warme dekens over je. Toch komt het moment dat je je warme nestje moet verlaten. Maar waarom zou je dat warme gevoel achterlaten? Kies een warme dikke oversized trui (ééntje stelen van je vriendje is hier een leuke optie) uit of sla een warm deken over je heen. Zo heb je de hele dag het gevoel dat je knus in je warme bed ligt. Indien je net als ik over zo’n ouderwetse pyjama met beertjes beschikt is dit de ideale outfit om je dag mee door te brengen.

PicMonkey Collage3

Maar warme truien zijn niet genoeg. Iedereen heeft wel een paar dikke sokken liggen die je enkel thuis aantrekt. Misschien zijn ze te oud, lelijk of te warm voor in schoenen maar voor een luie dag zijn ze ideaal. Zo hebben je voeten de hele dag warm en zien ze er knus uit. Leuk alternatief zijn warme sloffen. Momenteel heb ik een paar laarsjes aan met aan de binnenkant warme wol. Warme voeten zijn een must in de herfst.

PicMonkey Collage10

Laten we eerlijk zijn, op een luie zondag heb ik geen zin om veel tijd in mijn uiterlijk te steken. Het liefst loop ik de hele dag rond in mijn pyjama. Make-up laat ik dan ook voor wat het is. Een blote billengezicht met mijn haar in een gewone paardenstaart. Als je wat langer haar hebt is een vlecht ook een leuk alternatief.

PicMonkey Collage1

Wanneer je kleding aangepast is aan je luier-modus is het tijd voor je huis. Zet wat kaarsjes neer en je krijgt meteen een knus gezellig gevoel. Leuk is een schaaltje opvullen met allerlei verschillende kaarsen. Staat zo leuk en wanneer het ’s avonds donker wordt geeft het meteen wat sfeer aan je huis. Zijn kaarsjes niet genoeg? Ga dan op zoek naar wat dennenappels, kastanjes, blaadjes en takjes en vul enkele bokalen op. Zet deze neer tussen je kaarsen en je huis is meteen herfstproof.

PicMonkey Collage2

Luieren kan leuk zijn maar als je net als ik niet lang stil kunt zitten is het belangrijk om een paar leuke activiteiten te hebben. Zet je gezellig voor de buis en kijk die duizendste herhaling van één of ander feuilleton. Wedden dat je opnieuw hard moet lachen bij zo’n oude aflevering van  Fc. de kampioenen? Ben je niet zo’n tv-kijker, neem dan even de tijd om een boek te lezen. Geloof me er bestaan duizenden boeken dus er zal wel eentje voor jou tussenzitten. Of wat dacht je van die grote hoop magazines in de hoek van je kamer die je dringend moet lezen? Lijken de voorgaande opties niets? Wel dan kun je enkele dvd’s (huren) bekijken op je laptop in bed. Wist je dat je in de bibliotheek ook dvd’s kunt vinden?

PicMonkey Collage5

Genoeg tv gekeken of in magazines gebladerd? Dan kun je eindelijk eens een DIY (do it yourself) project uitproberen. Ik ben er zeker van dat iedereen ooit al eens foto zag waarvan hij dacht, dat lijkt me leuk om te maken. Wel zo’n luie zondag is daar perfect voor. Het hoeft trouwens helemaal niet ingewikkeld te zijn. Knopen op een oude ring lijmen of een vaasje versieren, of gewoon cupcakes bakken en die leuk aankleden. Misschien zeg je al eeuwen dat je een warme sjaal wilt breien, wel ga hiermee dan aan de slag. 

PicMonkey Collage4

Een luie zondag hebben wil niet zeggen dat je een hele dag thuis hoeft te zitten. Tijdens de herfst is de natuur op zijn mooist. Kleurrijke bladen aan de bomen en op de grond. Trek je warme schoenen aan en ga eens naar buiten. Heb je een hond, neem die dan mee op wandel. Wedden dat je hem/haar hier heel gelukkig mee maakt. Een wandeling hoeft trouwens niet altijd saai te zijn. Wat dacht je van een geocaching route waarbij je dingen moet zoeken tussen de bomen. Of ga eens naar een plek waar je anders nooit komt. Wie weet kom je terecht op een prachtige unieke plaats waar je even helemaal tot rust kan komen. En na het wandelen kun je even stoppen in een gezellig cafeetje voor een dampende kop koffie of chocolademelk.

PicMonkey Collage6

Bij een luie dag hoort lekker eten. Of het nu een bord zelfgemaakte chocoladekoekjes zijn of een pizza die je thuis laat bezorgen. Eten maakt zo’n dag nog leuker. Net omdat het een luie dag is hoef je je ook geen zorgen te maken wat je eet, laat je even gaan en geniet van al dat lekkers. Mijn favorieten zijn een lekkere tas soep en ovengerechten. Winterkost kan ik echt elke dag eten. 

PicMonkey Collage7

Tuurlijk kan je zo’n luie dag in je eentje doorbrengen maar veel leuker is om dit samen met vrienden te doen. Nodig wat vriendinnen uit en nestel jullie samen in de zetel. Maak wat lekkere snacks en zet een leuke film op. Haal wat maskertjes in huis en hou een gezellige meidennamiddag. Ook een dag cocoonen met je vriendje (of vriendin) kan leuk zijn. Samen in pyjama genieten van elkaar en van een dag niets doen. Ik kan daarvan echt genieten. Heb je toch zin om een dag te luieren in je eentje, neem dan je huisdier dicht bij je en verwen hem met een plekje in de zetel en een middag knuffelen. Ik ben bijna zeker dat je huisdier evenveel zal genieten als jij.

Dit waren mijn tips voor een zondag luieren. Het weer mag dan wel niet meezitten en het lijkt alsof het nog eeuwen duurt voordat het terug zomer wordt. We kunnen er beter het beste van maken. Ik verlang al naar de eerste sneeuwvlokjes, kerst en nieuwjaar want dat zijn de dingen die de donkere maanden toch wat oplichten. Hoe breng jij een luie dag door?

 

4 gedachtes over “How to: luie zondagen

  1. Vandaag is weer zo’n heerlijke luie zondag, ik geniet ervan.
    “s middags lekker met de hele familie uitgebreid gegeten en nu series kijken in bed met mijn vriendje :)))

Geef een reactie

