Adult life – part 1

IMG_7514.JPG

Had jij ooit een eureka moment waarop je dacht, later bouw ik een huis? Wel ik niet. Ik droomde altijd van een groot oud huis met een krakende trap vol geschiedenis. Maar toch, ergens in onze zoektocht naar ons eigen huisje kochten het lief en ik een stuk grond in plaats van een huis. In maart begonnen de grote werken en nu 5 maand verder vertel ik jullie mijn ervaringen met mijn grown up (aka: we bouwen samen een huis) life.

  • Bouwstress of liefdesruzie

Nog voor er 1 steen op onze grond lag kregen we langs alle kanten de opmerking ‘bouwen is de grote relatietest’. Feit is dat bouwen veel stress met zich mee brengt. En dus ook discussies die je nooit van je leven had verwacht. Althans ik had nooit verwacht dat ik zou discussiëren met het lief over rioolbuizen, over 10 ton zand (ja echt),  of erger nog, dat het lief niet met zijn handen in de cement mag zitten. -Wat een erge verloofde ben ik toch – Maar als die discussies onze grote relatietest zijn, wel dan slagen we met glans. – Kuch kuch. –

thumbnail_image1.jpg

  • De strijd tegen het onkruid

Dat we een tuin kochten als bouwgrond heeft hier misschien iets mee te maken, maar halleluja wat heb ik al gevloekt op het onkruid die in onze voortuin groeit. Zoek je aardappelen, zonnebloemen, varens of madeliefjes. 1 adres! Het ergste is nog dat je een hele avond mag wieden, ze de volgende dag met dubbel zoveel zijn teruggekeerd. Onkruidtips zijn heel erg welkom.

  • Bouwvakker in wording

EPB, Ventilatiesysteem D, het verschil tussen dubbel en driedubbel glas.. De wereld van het bouwen heeft geen geheimen meer voor mij. En nu we bezig zijn met de afwerking en ik eindelijk kan meehelpen (in plaats van altijd maar te moeten vegen) begint het pas echt interessant te worden. Vloerverwarming en isolatie, here I come.

thumbnail_image2

  • Bouwjaloezie

Deze had ik niet zien aankomen, misschien omdat ik zelf niet jaloers ben ingesteld. Maar oh boy, het lijkt net alsof we een grote mistap begaan om als 20’ers een huis te bouwen. Vrienden blijken opeens geen vrienden meer te zijn en de opmerking ‘amai, wat een lelijke steen hebben jullie gekozen’ is jammergenoeg al gevallen. Dus tip voor jullie, wees eens extra lief als er iemand in je vriendenkring bouwt of verbouwt. Het leven is te kort om te willen wat anderen hebben. En die vrienden die oprecht blij zijn voor ons, heb ik nog dieper in mijn hart gesloten.

thumbnail_image3.jpg

  • Nesteldrang

Ik ben een kleine sloddervos. Maar nu we aan het bouwen zijn kan ik toch niet goed verdragen dat de bouw er te vuil bijligt. Dat er een mat lag om de voeten te vegen terwijl er nog geen vloer ligt was er misschien net over (been there – done that) maar ik blijf de strijd tegen het stof aangaan. Tip: stof vegen met stoffer en blik is zoveel efficiënter dan met een gewone borstel, al verklaart mijn lief me nog steeds voor zot als hij mij op mijn knieën door onze living ziet kruipen.

Deze puntjes mogen natuurlijk met een korreltje zout genomen worden, volgende maand worden de ramen geplaatst en is de ruwbouw volledig af. Ik kan stiekem al niet wachten tot we klaar zijn om erin te gaan. Want dat is een groot probleem als je bouwt en weinig geduld hebt.. De grootste tip die wij proberen op te volgen, is er met de 100% van te genieten. Want waarschijnlijk is dit zoiets dat we maar 1 keer in ons leven zullen meemaken. 

 

 

Een gedachte over “Adult life – part 1

  1. Nog een beetje ( ietsiepienieminie) geduld en dan staat jullie droomhuisje, jullie liefdesnestje er! Geniet van elke fase en van elkaar ( ook de stofferige versies van jullie welliswaar) en dan komt het allemaal goed! En negatieve reacties heb je/ krijg je overal en ook al schilder je de buitenkant in een regenboogkleurtje, als jullie gelukkig zijn, dat is wat belangrijk is!

Geef een reactie

